Sivut

kamppailua viljattomalla ja alkuun maidottomalla

Olen läpi talven kamppaillut on/off flunssan parissa ja melkein kaikki keinot on kokeiltu, paitsi lääkäriä (joiden määräämiin antibiootti kierteisiin en halua joutua) ja ruokavalion muuttamista.

Arvoin pitkään kestääkö henkinen kantti "pakon" edessä jättämään viljat pois mutta keskusteltuani ystäväni ja salini koutsin kanssa päätin yrittää.
Oma suhtautumiseni  ruokaan on maalaisjärjen käyttäminen ja itselle kaiken salliminen. Ja en puhu eineksistä ja mättöruuasta vaan siitä, että antaa itselle vapauden päättää mitä syö ajattelematta koko ajan mitä saa ja mitä ei saa syödä. Jos joskus tekee mieli jätskiä tai jotain leivonnaista voin sen ehkä syödä saamatta moneksi viikoksi morkkista.
Kun sallin tämän itselleni, mieliteot vähenivät kummasti.

Ruokaa pyrin tekemään mahdollisimman puhtaista raaka-aineista, käytän voita ja kermaa en margariineja enkä kasvirasvasekoitteita saati muitakaan oudoilta  ja epäilyttäviltä kuulostavia juttuja.

Mutta takaisin tuohon ruokavalioon... Päätin siis jättää viljat ja maitotuotteet pois jotta näkisin auttaako tämä tulehduskierteeseen. Kestin muutaman päivän maidotonta ja sitten tuli totaalinen henkinen romahdus ja päätin, että johonkin se raja on vedettävä ja tässä tapauksessa se on tässä. Palautin maitotuotteet ruokavalioon.

Viljattomalla olen ollut kuukauden päivät ja alku järkytyksen jälkeen olen pikkuhiljaa tottunut tähän. En ole jättänyt totaalisesti viljoja pois esim. jos on ollut synttärit tai muuta olen syönyt viljaa tai olen muutaman kerran syönyt pastaa tai leipää.
Viljan puutteen olen korvannut kauralla, riisillä, perunalla, kvinoalla ja hirveillä määrillä salaattia.

Kokeilusta sen verran; alussa oli koko ajan nälkä kun en osannut ajatella ruokaa ilman viljoja (tapoihini pinttinyt) mutta pikkuhiljaa olen löytänyt balanssin. Annoin itselleni armoa jos olen romahtanut ja jatkanut siitä mihin jäin.
Saattaa vaikuttaa siltä, että olen oikea viljasyöppö - en sentään, mutta pastaa rakastan..

Jatkan vielä kokeilua muutaman kuukauden nähdäkseni auttaako tuo vai ei ja tulen varmasti vähentämään viljansyöntiä jatkossakin.


Jos jotain olen oppinut - niin mielen lujuutta ja keksimään uusia ruokia. En siis jää kokemukseni kanssa tyhjin käsin.

Suosittelen kaikille joilla on vatsan kanssa ongelmia tai jatkuvaa flunssaa vähentämään viljoja ja korvaamaan ne muulla. Jos nimittäin minä siihen pystyn - uskon, että sinäkin.



Kuvassa tämän päivän lounas jossa roomansalaattia, tomaattia, fetaa, kananmunia ja luomu savukylkeä. Kuulemma Maalahden Luomu on ainoa Suomessa joka valmistaa luomu savukylkeä. Se oli taivaallisen hyvää ja rapeaa!


Aurinkoista viikonloppua!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti